loading...
تکنو مکانیک
کاظمی بازدید : 1157 چهارشنبه 1395/07/28 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: تكنيک چندشكلی  ISSR و كاربرد آن در اصلاح نباتات

عنوان انگليسي مقاله: Inter simple sequence repeat (ISSR) polymorphism and its application in plant breeding

رشته: زیست - گیاه شناسی  

مشخصات فايل ترجمه:  8 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
تکنیک ISSR، یک روش مبتنی بر PCR است که شامل تکثیر یک قطعه DNA حاضر در فاصله تکثیر پذیر میان دو ناحیه تکراری ریز ماهواره منحصر به فرد با جهات مخالف می باشد. این تکنیک، معمولا از میکروساتلیت‌ها (ریزماهواره‌های) با طول16-25 bp، بعنوان پرایمر یک واکنش تک پرایمری که لوکوس‌های چندگانه ژنومی را برای تکثیر توالی های بین ریزماهواره‌ای با اندازه‌های مختلف، هدف می‌گیرد بهره می برد. تکرارهای ریزماهواره مورد استفاده بعنوان پرایمر، می توانند دو، سه، چهار یا پنج نوکلئوتیدی باشند. پرایمرهای مورد استفاده می توانند به هر نقطه ای از DNA متصل شوند اگرچه معمولا در انتهای 3’ یا 5’خود به یک تا چهار باز متصل بوده و براساس آنها، گسترش می یابند (شکل 1). 
مقدمه
این تکنیک بیشتر مزایایAFLP و ریزماهواره را با جامعیت رپید ترکیب کرده است. تکرارپذیری بالایISSRs احتمالا به سبب استفاده از پرایمرهای طولانی تر (16–25 mers) در مقایسه با پرایمرهای کوتاهتر رپید (10- mers) می باشد که این امر امکان استفاده از دمای بالای اتصال(45 الی 60 درجه سانتیگراد) را فراهم می کند که منجر به افزایش احتمال اتصال پرایمر به نقاط مشخصی از DNA (تکرار پذیری بیشتر) می شود. مطالعات در مورد تکرار پذیری نشان می دهد که تنها ضعیف ترین باندها تکرار پذیر نیستند. در حدود 95-92 درصد قطعات امتیاز داده شده می توانند در طول نمونه های DNA رقم و در طول دوره های مجزای PCR تکرار شوند وقتی با استفاده از پلی اکریل آمید شناسایی شدند.10 نانوگرم DNA الگو، همان محصولات تکثیری را که 25 و یا50 نانوگرمDNA الگو در هر 20 میکرولیتر PCR تولید می کنند، تولید خواهد کرد. دمای اتصال به درصد پرایمر مورد استفاده بستگی دارد و معمولا از 45 تا 65 درجه سانتیگراد است.
کاظمی بازدید : 1078 چهارشنبه 1395/07/28 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: علائم و سیگنالهای تنظيم كننده خواب جوانه در گياهان

عنوان انگليسي مقاله: Knowing when to grow: signals regulating bud dormancy

رشته: زیست - گیاه شناسی 

مشخصات فايل ترجمه:  19 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
تنظيم خواب در جوانه هاي رويشي يك پروسه بسيارپيچيده است كه براي بقاي گياه و تمايزومعماري آن ضروري مي باشد. اطلاعات ما و توانايي دستكاري در اين پروسه ها به طورقطع به افزايش محصول و به دست آوردن مقدار بيشترغذاي جهاني منجر خواهد شد. درخيلي ازموارد رها شدن نتايج خواب درافزايش تقسيم سلولي و تغيير برنامه هاي تمايزموثر بوده است.ولي به طورقطعاین وقایع را باید در اثربرهمكنش بين سيگنال ها مربوط بدانيم. سيگنال هاي دروني مثل هرمون ها و قندها و همچنين عوامل خارجي به خصوص نور نيز دراين باره موثرهستند . همچنين هم پوشاني سيگنال ها باعث الحاق راه هاي تنظيمي در اندو و اكتو و پارا دورمانسي شده اند.
مقدمه
 دانستن مكانيسم هاي كنترلي رشد در گياهان و نحوه تنظيم خواب آن به طور قطع در حل مشكلات كشاورزي موثرخواهد بود مخصوصا برارزش و قيمت محصولات در گياهان چند ساله موثرخواهد بود. همچنين درزمينه ذخيره و پخش گياهان غده اي نظير سيب زميني ، كاساوا و پياز نيز موفقيت هايي در این رابطه  به دست آمده است . يافته هاي اخير درمورد فعاليت هرمون ها و نقش به طور قطع آنها در فعاليت هاي فيزيولوژيكي از جمله تقسيم سلولي  كه بر پايه اطلاعات ژنتيك به دست آمدند دريچه هاي جديدي براي به دست آوردن اطلاعات در مورد خواب باز خواهد كرد.
کاظمی بازدید : 1284 سه شنبه 1395/07/27 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: اثر شکل فيزيکی علوفه بر عملکرد و  رفتار تغذيه و قابليت هضم گوساله هلشتاين

عنوان انگليسي مقاله: Effect of physical form of forage on performance, feeding behavior, and digestibility of Holstein calves

رشته: صنایع غذایی - زیست شناسی  

مشخصات فايل ترجمه:  14 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
شکل فيزيکي علوفه ممکن است به رشد سيرابي کمک کند که اين خود ممکن است باعث افزايش وزن بدن، کاهش مواد موجود (DM) يا مصرف غذا، هضم غذا، و در نتيجه باعث سلامت لبنياتي گوساله شود. هدف اين تحقيق بررسي دو شکل متفاوت مصرف علوفه توسط روي رفتار، قابليت هضم ظاهري، و رفتار تغذيه اي گوساله هاي جوان شود. 20 گوساله ي نر هولستين(46. 8}1. 2kg) به صورت تصادفی علامت گذاري شدنداز بدو تولد با يکي از دو روش تغذيه اي در جايي که آنها را در معرض يک جيره غذايي پيچيده قرار مي دهند (بر اساسيک مبناي DM) 90% تغليظ پودر آغازي و هر يک از اين دو تا (1) 10% به صورت درشت تکه شده (3-4cm)  يونجه (CRS؛  n=10( يا (2) 10% زمين عالي (2 mm) علف يونجه (FN؛   n=10). به همه گوساله ها 8 ليتر شير جايگزين (MR؛  1. 2 KG از DM) از بدو تولد؛ مقدار MR به طور پيشرونده کاهش پيدا کرد بعد از WK براي قادر ساختن از شير گرفتن با اتمام هفته هفتم. مطالعه و بررسي تمام شد بعد از هفته هشتم. مصرف جيره مخلوط، MR، و آب روزانه کاهش پيدا کرد، و گوساله ها اضافه وزن پيدا کردند دو بار در عرض يک هفته. نمونه هاي غذا و پس مانده هاي آن در عرض هفته هفتم و هشتم براي بررسي محتواي تغذيه. 
مصرف جيره مخلوط، MR ، و آب به صورت روزانه گزارش شد و گاوها دو بار در هفته وزن مي شوند. نمونه هاي غذا و پس مانده هاي غذايي در هفته 7 و 8 براي ارزيابي هاي محتوي غذايي جمع آوري شدند. داده هاي رفتاري براي هر گاو براي مدت دو ساعت در طول هفته 6 و 8ام براي يک ارزيابي کلي هر حيوان 28 ساعت در هفته مورد ارزيابي قرار گرفت. کليه فضولات در طول هفته 8ام براي تعيين قابليت هضم جمع آوري شدند. گاو ها تغذيه شده با CRS در واقع DM  بيشتري نسبت به انوع  FN دارند.
کاظمی بازدید : 990 دوشنبه 1395/07/26 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: تجدید نظر در طبقه بندی ببر های جنوب شرقی آسیا (ببرهای پانترا)

عنوان انگليسي مقاله: Original investigation A taxonomic revision of the tigers (Panthera tigris) of Southeast Asia

رشته:   

مشخصات فايل ترجمه:  28 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
تمایل طبقه بندی ببرهای جنوب شرقی آسیا دوباره مورد بررسی قرار گرفت . نمونه ها از چهار زیرگونه  که به طور سنتی شناخته شده اند ، با استفاده از روش های مختلف جمجمه شناسی از جمله جمجمه سنجیچند متغیره و تجزیه و تحلیل phenetic مورد بررسی قرارگرفتند . ببرهای سوماترایی از لحاظ جغرافیایی با سرزمین فرم اصلی همسایه کاملا (100٪) Ptcorbetti متفاوت بود ، ببر جاوه نیز 100٪ قابل تشخیص از سوماترایی است. بنابراین آنها به عنوان دو گونه های متمایز (P.sumatrae، P.sondaica) تحت مفهوم گونه فیلوژنتیک (PSC) در نظر گرفته شده اند . ببر بالی عنوان یک زیرگونه از ببر جاوه، Panthera sondaica از طبقه بندی  balica است.
کلیدواژه: ببرهای پانترا، رده بندی، جمجمه، آسیای جنوب شرق
مقدمه:
ببر سوماترایی (Panthera دجله sumatrae) تنها عضو بازمانده از گروه ببر های جزایر سوندا است، اگر چه جمعیت های وحشی آن در حال حاضر در وضعیت بسیار مخاطره آمیزی، با حداکثر برآورد 500 نفر از افراد مادهده در بین گیاهان خودرو (وحشی) امروز قرار دارند . تعیین زیر مرزهای خاص و الگوهای تنوع جغرافیایی از اهمیت خاصی برخوردار است که برای مدیریت جهانی حفاظت از ببر ها در نظر گرفته شده است. در سال های اخیر، یک سری از مطالعات در تلاش برای ایجاد و ارزیابی ببر درون طبقه بندی با استفاده از روش های ژنتیک بیوشیمیایی و مولکولی وجود دارد ، با این حال، واگرایی قابل توجهی در میان نویسندگان مختلف نیز ایجاد شده است . Cracraft و همکارانش ، با استفاده از میتوکندری کامل ژن سیتوکروم ب 34 نمونه، به دو گونه مجزا ی ببرکه جدا از هم مادهدگی میکنند دست یافتند  : ببر سرزمین اصلی (Panthera دجله، با هیچ گونه) و از گونه های جزیره (P. sumatrae)، با استفاده از مفهوم گونه فیلوژنتیک (PSC).
کاظمی بازدید : 1191 دوشنبه 1395/07/26 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: بررسی تاثیر تغییر آب و هوا بر جمعیت لاک پشت های دریایی اقیانوس آرام

عنوان انگليسي مقاله: Is climate change affecting the population dynamics of the endangered Pacific loggerhead sea turtle

رشته: محیط زیست 

مشخصات فايل ترجمه:  11 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
لاک پشت دریایی loggerhead گونه های در معرض خطر بسیاری از خطرات انسانی در اقیانوس آرام است. این موضوع به طور گسترده ای بیان شده که شیلات لانگلاین دریایی خطر عمده ای برای اقیانوس آرام در برخواهد داشت اما اثرات دیگر عوامل خطر مانند تغییرات آب و هوایی جهانی ناشی از انسان به ندرت در نظر گرفته شده است. بنابراین ما با استفاده از مدل رگرسیون تعمیم افزودنی و خودبازگشت (اتور گرسیون) - تجزیه و تحلیل ارتباط متقابل  pre whitened برای کشف اینکه آیا درجه حرارت اقیانوس منطقه ای در دراز مدت بر پویایی جمعیت تودرتو 2 اقیانوس آرام ذخایر ژنتیکی لاک پشت دریایی (ژاپن استرالیا) تاثیر گذار است یا نه . ما دریافتیم که هر دو سهام اقیانوس آرام به آرامی در دمای سطح میانگین سالانه دریا در هسته مربوطه زیستگاه های جستجوگری منطقه ای شان در طول 50 سال گذشته رو به افزایش قرار گرفته شده اند. ما نشان می دهیم که بدون در نظر گرفتن که آیا جمعیت در کاهش یا افزایش بود که یک رابطه معکوس بین فراوانی تودرتو و میانگین سالانه دمای سطح دریا در منطقه هسته جستجوگری در طول سال قبل از فصل تابستان تودرتو وجود دارد. درجه حرارت اقیانوس زیستگاه جستجوگری کولر احتمالا با افزایش بهره وری اقیانوس و فراوانی طعمه و به تبع آن افزایش ظرفیت پرورش لاک پشت دریایی همراه است. بنابراین درجه حرارت اقیانوس منطقه ای گرم شدن می تواند منجر به کاهش بلند مدت عرضه مواد غذایی و تودرتو و کاهش بکارگیری شود مگر اینکه آشکارا و بطور آرام خود را با تغییر زیستگاه جستجوگری شان به مناطق کولر وفق دهند. بنابراین گرم شدن تدریجی اقیانوس آرام در طول 50 سال گذشته یک عامل خطر عمده است که باید در هر تشخیص معنی دار از کاهش بلند مدت آشکار برای برخی از لاک پشت دریایی اقیانوس آرام جمعیت تودرتو در نظر گرفته شود .
کلیدواژه: تغییرات آب و هوا، لاک پشت دریایی loggerhead، روند های لانه سازی، اقیاونوس آرام، SST
کاظمی بازدید : 1465 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: تعیین جنسیت و کروموزوم جنسیت گیاهی

عنوان انگليسي مقاله: Plant sex determination and sex chromosomes

رشته: محیط زیست 

مشخصات فايل ترجمه:  11 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
سیستم های تعیین جنسیت در گیاهان چندین بار از نیاکان نر و ماده تکامل یافتند (که شامل گیاهان یک پایه با گل های نر و ماده جداگانه در یک گیاه می شود)، و سیستم های کروموزوم جنسیت چندین بار در تکامل گیاه گلده مطرح شده اند. همسو با مدل های نظری برای انتقال تکاملی از دو جنسیتی به یک پایه، ژن های چندگانه تعیین جنسیت درگیر می شوند که شامل فاکتورهای عقیمی- مذکر و عقیمی-مونث می شود. این درخواست که ترکیب مجدد بین این موقعیت ها باید نادر باشد احتمالا دلیل اصلی زاول ژنتیکی کروموزوم های Y است. نظریه های زوال کروموزوم های Y درپرتو نتایج جدید از ژن ها در کروموزوم های جنسیت مورد بررسی قرار گرفتند.  
کلمات کلیدی: دو پایه، پیوند جنسیتی، کروموزوم های Y، Silene latifolia
مقدمه: چرا کروموزوم های جنسیتی گیاه از نوع خاص؟
کنترل ژنتیکی تعیین جنسیت در دستگاه های چند جانور، به ویژه Drosophila melanogaster، Caenorhabditis elegans و پستانداران به خوبی قابل درک هستند. در گیاهان، درک سیستم تعیین جنسیت و درک چگونگی تکامل جنس ها به طور جداگانه، بسیار نزدیک هستند و ایده های نظری فعلی درباره این موضوع نیز تکامل کروموزوم های جنسیتی را روشن می سازند. آنژیو اسپرم ها برای مطالعات تجربی تکامل کروموزوم های جنسیتی نیز از نوع خاصی هستند، زیرا احتمالا جنس های جداگانه را مکرراً و نسبتا جدید کامل کردند. گیاهان دیگر به ویژه Bryophytes ( Okada et al. 2001 را ببینید) نیز کروموزوم های جالب توجهی دارند که به طور جداگانه کامل می شوند.
در بسیاری از گونه های گیاهانی که از طریق جنسی مجددا تولید شدند (و برخی جانوران) تمام آنها لزوما در شرایط جنسیتی یکسان هستند. بسیاری از این گونه های "جنسی مونومورفیک" هم مذکر هستند و هم مونث. اصطلاح "هم جنسیتی" (Lloyd 1984) زمانی استفاده می شود که یک گیاه کار هر دو جنس را انجام دهد، چه در هر گل باشد (دو جنسیتی) چه  در گل های نر و ماده ی جداگانه باشد (یک پایه).
کاظمی بازدید : 1494 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: بررسی تحول تنوع جنسی در بین گیاهان

عنوان انگليسي مقاله: THE EVOLUTION OF PLANT SEXUAL DIVERSITY

رشته: محیط زیست  

مشخصات فايل ترجمه:  24 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
چارلز داروین تشخیص داد که گیاهان گلدار دارای تنوع بی مانندی از نظام های جنسی می باشند. با تعیین عوامل ژنتیکی و اکولوژیکی که حاکم بر تنوع جنسی گیاهان می باشد، امروزه به عنوان مشکل اصلی در بیولوژی تکامل می باشد. ادغام تکامل نژادی، اکولوژیکی و مطالعات ژنتیک جمعیتی، بینش های جدیدی را در مکانیسم های انتخابی ایجاد کرده که مسئول انتقال تکامل اصلی بین روش های بازتولید می باشند. 
تحول جنسي
گل ها، كه اندام تولید مثل نهاندانگان (گیاهان گل دار) مي باشند، متنوع تر از ساختارهاي نظير خود در ديگر موجودات زنده مي باشند. به علت اين تنوع، علاقه به تنوع جنسی گیاهان دارای تاريخچه طولاني و قابل احترامي در زیست شناسی مي باشد. لینه از تنوع ساختارهاي جنسی گیاهان به عنوان اساس طبقه بندی خود استفاده نمود. داروین سه جلد كتاب درمورد تولید مثل گياهان از نظر زيست شناسي نوشت و فیشر اصول جمعيتي – ژنتیکي را برای درک تکامل سيستم جفت گیری گیاهان ارائه نمود، گرچه، با وجود این توجه، هنوز اين مسئله روشن نشده که چرا گیاهان گلداري كه با چنين تنوعي تكامل يافته اند شيوه اي برای دستیابی به تنها یک عملكرد مهم – موفقیت در جفتگيري مي باشند. بنابراين مشکل اصلی برای زیست شناسان تکاملی شناخت توانايي هاي انتخابی مي باشد كه پاسخگوي خاستگاه اوليه و نگهداری از تنوع جنسی در گیاهان گلدار مي باشد.
در اینجا، من پیشرفت های اخیر را درمورد شناخت خود درزمينه تکامل و اهمیت عملکرد تنوع جنسي در گیاهان گلدار را مورد بررسي قرار دادم. برخی پيشرفت ها زمان مناسب را براي بررسی این موضوع در اختيار ما گذاشت.
کاظمی بازدید : 1214 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: شاخصۀ بیان بافت پروتئین اتصال به اسیدچرب پیه دار جوجه و اختلاف بیان آن بین پرنده های چاق و لاغر در بافت چرب شکمی

عنوان انگليسي مقاله: Tissue expression characterization of chicken adipocyte fatty acid-binding protein and its expression difference between fat and lean birds in abdominal fat tissue 1

رشته: زیست شناسی 

مشخصات فايل ترجمه:  9 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
پروتئین های اتصال اسیدچرب به عنوان حاملان انتقال اسیدهای چرب محسوب می شوند و نقش مهمی در توسعۀ و ایجاد ویژگی های چاقی ایفا می کند. پروتئین متصل به اسیدچرب (پیه دار).پیه دار (A - FABP) یکی از اعضای این خانواده است. در مطالعۀ حاضر به تحلیل و بررسی شاخصۀ بیان بافت FABP جوجه و اختلاف بیان آن بین نرهای لاغر و چاق در بافت چرب شکمی پرداخته می شود، بدین ترتیب رابطۀ احتمالی بین بیان A – FABP و رشدونمو بافت چرب شکمی در جوجه آشکار گردد. اولاً، پروتئین فیوژن گلوتاتیون 6 – ترانس فراز / A - FABP القا و خالص سازی شد و در نتیجه آنتی سرم حاوی آنتی بادی های پلی کلونال اختصاصی با کمک ایمن سازی عادات مادۀ سالم با استفاد از پروتئین فیوژن خالص سازی شده حاصل شد. دوماً، شاخصه و ویژگی بیان بافت A - FABP با کمک لکۀ وسترن بررسی شد. درنهایت، اختلاف بیان A - AFBP در بافت چرب شکمی بین نرهای چاق و لاغر به کمک روش های لکه گیری وسترن و real time transcription بررسی شد. نتایج نشان داد که A - AFBP در بافت چرب شکمی به طور خاص و قابل توجه بیان می شود و سطح بیان mRNA هفته 2، 3، 4، 6، 7 و 10 جوجه ها (P < 0/05) و سطح بیان پروتئین جوجه های نر چاق از جوجه های نر لاغر در سن 6 و 10 هفتگی (P < 0/05) کمتر بود. این نتایج حاکی از آن بود که A - AFBP جوجه می تواند با تغییر سطح بیان و آن بر رسوب چربی شکمی تأثیر بگذارد و مکانیسم احتمالی این گونه خواهد بود که سطح بیان بالای A - AFBP سرعت بالای لیپولیتی را القا می کند و بر همین اساس منجر به کاهش توسط چربی شکمی می گردد.
کلید واژه: پروتئین متصل به اسیدچرب پیه دار، شاخصۀ بیان، اختلاف بیان ، نرهای چاق و لاغر
کاظمی بازدید : 1076 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: دیواره های سلولی: ساختار، سیر تکامل و گسترش

عنوان انگليسي مقاله: cells Walls: structure،Biogensis، and Expansion

رشته: زیست شناسی 

مشخصات فايل ترجمه:  25 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
بر خلاف سلولهای حیوانی، سلولهای گیاهی، توسط دیواره سلولی نسبتا نازک ، اما از نظر مکانیکی قوی احاطه شده است. این دیواره متشکل از مخلوطی از پلی ساکارید ها و پلیمر های دیگر است که توسط سلول ترشح می شوند و به یک شبکه سازمان یافته با هم، توسط دو پیوند کووالانسی و غیر کووالانسی متصل اتصال می شود. دیواره های سلول گیاهی نیز حاوی پروتئین های ساختاری، آنزیم ها، پلیمرهای فنولیک، و مواد دیگر است که ویژگی های فیزیکی و شیمیایی دیواره را تغییر میدهد. دیواره های سلول پروکاریوت ها، قارچ ها، جلبک ها، و گیاهان متمایز از یکدیگر در ترکیب شیمیایی و ساختار میکروسکوپی هستند، با این حال همه آنها در دو عملکرد اولیه مشترک ارائه میشود: تنظیم حجم سلول و تعیین شکل سلول. همانطور که خواهیم دید، دیواره های سلول گیاهی عملکردهای اضافی را به دست میآورد که در دیواره های  دیگر ارگانیسمها آشکار نیست. بخاطر این عملکردهای مختلف و گوناگون، ساختار و ترکیب دیواره سلولی گیاه پیچیده و متغیر است. علاوه بر این عملکرد های بیولوژیک، دیواره سلولی گیاه در اقتصاد بشر اهمیت دارد. به عنوان یک محصول طبیعی، دیواره سلولی گیاه، ازنظر تجاری در شکل کاغذ، منسوجات، الیاف (پنبه، کتان، کنف، و دیگر)، زغال چوب، چوب، و دیگر محصولات چوبی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی دیگر از کاربرد های عمده ای از دیواره های سلول گیاهی ، در پلی ساکاریدهای استخراج شده است که برای تولید پلاستیک ها، جلد ها، پوشش ها، چسب ها، ژل ها، و قوام دهنده ها  در انواع بسیار متنوعی از محصولات تغییر یافته اند. به عنوان فراوان ترین مخزن کربن آلی در طبیعت، دیواره سلولی گیاهی در فرآیندهای جریان کربن در اکوسیستم زمان میبرد. مواد آلی که تشکیل دهنده هوموس در خاک هستند که موجب افزایش ساختار و باروری خاک از دیواره های سلولی مشتق شده است. در نهایت، به عنوان یک منبع مهم علوفه در رژیم غذایی ما، دیواره سلولی گیاه ،عامل مهمی در تغذیه و سلامت انسان است. این فصل را با شرحی از ساختار و ترکیب دیواره سلولی و مکانیسم بیوسنتز و ترشح مواد دیواره سلولی شروع میکنیم. سپس به نقش دیواره سلولی اولیه در گسترش سلول برمیگردیم.
کاظمی بازدید : 1139 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: اثرات ايندول بوتيريک اسيد بر ريشه زايي کرومولانا ادوروتا آر.او. آنياسي

عنوان انگليسي مقاله: The effects of Indole Butyric Acid (IBA) on rooting of chromolaena odorata

رشته: زیست شناسی

مشخصات فايل ترجمه:  9 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
اين مطالعه شامل  تحقيق اثر بستر ريشه زايي بعلاوه هورمون ايندول بوتيريک اسيد در توسعه ريشه قلمه ساقه از کرومولانا ادوروتا است. قلمه ساقه C. odorata تيمار شده با مقادير مساوي از هورمونIBA  (7/0 %)  در 1 کيلوگرم از ورميکوليت، پرليت ، خاک مخصوص کاشت، ماسه و مخلوط مساوي از تمام بسترهاي کشت پرورش داده شدند.
مجموعه با اندازه مساوي با آب و کود آلي تحت تيمار قرار گرفتند. تيمار شاهد با مخلوطي از بسترهاي ريشه زايي مختلف بدون  IBAتهيه شد. داده هاي توسعه شاخساره براي مدت 6هفته يادداشت شدند  و طول ريشه در روز برداشت اندازه گيري شد. پارامترهاي اندازه گيري شده از نظر آماري آماري با استفاده از ANOVA مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و مشخص شد که طول ريشه و ساقه در سطح 0.05 در تمام بسترهاي ريشه زايي معني دار بود و بيشترين درصد توسعه به ترتيب ( 49 و 51 ٪ ) براي ريشه و ساقه بود که در بسترهاي ريشه زايي  که مقادير مساوي از هر يک از ترکيبات را داشتند (به عنوان مثال ترکيبات مخلوط شده ) مشاهده شد.  
در ميان بسترهاي کشت، سرعت جوانه زني به ترتيب 100 ، 70، 60 ، 50 و 40 درصد براي ترکيب مخلوط، ماسه، خاک مخصوص کاشت و ورميکوليت، پرليت و شاهد بود. بخش هاي مختلف ساقه بالغ آزمايش شده با هورمون IBA در نمو ريشه و ساقه آنها معني دار نبود و اگر چه ساقه هاي قلمه هاي پاييني تمايل به بلوغ سريع تر از قلمه هاي بخش بالايي داشتند. اين بنابراين بدان معني است که تکثير C. odorata توسط قلمه هاي ساقه را مي توان به طور بهينه از طريق ترکيبي از 0.7 ٪  IBA در مجموعه اي از بسترهاي مختلف ريشه زايي به دست آورد.
واژه هاي کليدي: کرومولانا ادوروتا، ايندول بوتيريک اسيد، تشکيل ريشه،  بسترهاي ريشه زايي.
کاظمی بازدید : 1354 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: اکسیداسیون الکتروکاتالیتیک برخی کربوهیدرات ها توسط پلی (1-نافتیلامین)/ نیکل و تبدیل به خمیر الکترود کربنی

عنوان انگليسي مقاله: 
Electrocatalytic oxidation of some carbohydrates by poly (1-naphthylamine) / nickel modified carbon paste electrode

رشته: زیست شناسی 

مشخصات فايل ترجمه:  14 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
روش تولید سریع  پلیمری، تجدید پذیر و پوشیده شده با سطح الکترودی پیشنهاد می شود که در حالت الکترو پلیمریزاسیون مونومری که به صورت خمیر الکترود کربن تغییر یافته قرار می گیرد. یک خمیر الکترود کربن توسط 1- نفتیلامینی که برای نشان دادن این راهکار مورد استفاده قرار میگیرد تغییر شکل میدهد. سپس یونهای Ni(II) با غوطه ور شدن الکترود تغییر یافته در یک محلول یونی 0.1 مول Ni(II) ترکیب میشوند. خصوصیات الکتروشیمیایی این الکترود تغییر شکل یافته ، رفتار اکسایش – کاهش  پایداری را در جفت های Ni(III)/Ni(II)  حتی پس از 500 چرخه ی پتانسیلی نشان میدهد. همچنین، آزمایش های  ولتا مترهای چرخشی و کرنو آمپر متریک نشان میدهد که گلوگز اکسید شده در سطح این نیکل توزیع پلیمری پیدا می کند و به الکترود کربن می چسبد.الکترود بطور موفقیت آمیزی در اکسیداسیون الکتروکاتالیتیک کربوهیدرات های گوناگون دیگر استفاده شد. در نهایت ، جریان اوج اکسیداسیون الکتروکاتالیک تمامی کربوهیدرات های آزمایش شده غلظتی بصورت خطی دارند که مقدار آنها را به راحتی می توان بدست اورد.
کلیدواژه: خمیر الکترود کربنی، 1-نافتیلامین، کربوهیدرات، الکترو پلیمریزاسیون، ولتا متری چرخشی
مقدمه:
تحقیقات اخیر نشان داده که پوشش سطح الکترودها با غشاهای پلیمری ،راهکارجالبی برای افزایش توان و میدان الکترود های تغییر یافته ی الکتروشیمیایی میباشد.(4-1).پلیمر هایی چون: پلی پیرول ،پلی تیوفن  و پلی آنیلین در تبدیل الکتروشیمیایی الکترودها به کار برده شده اند.(9-5).این رده بندی جدید مواد الکترودی برای بهبود میزان حساسیت و گزینش الکترود و برای کاهش اثرات رسوب در بسیاری از کاربردها ایجاد شده است.(11و10).
کاظمی بازدید : 1095 شنبه 1395/06/06 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: آنزیم های بیوسنتز جاسمونات ساختار و عملکرد و تنظیم

عنوان انگليسي مقاله: Enzymes in jasmonate biosynthesis – Structure, function, regulation

رشته: زیست شناسی  

مشخصات فايل ترجمه:  10 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
ژاسموناتها ، یک رده رو به رشد از مولکولهای علامت دهنده مشتق شده از چربی  با عملکردهای مختلفی اعم از آغاز واکنش های تنشی زنده و غیر زنده  به  تنظیم رشد و توسعه  گیاه می باشند. بیوسنتز ژاسموناتها ،از اسید های چرب اشباع نشده ای در غشای کلروپلاست منشا میگیرد. در اولین واکنش مولکولی کاتالیز شده ی ایپوکسیژناز، اکسیژن به منظور عملکرد مشتقات هیدروپروکسی وارد میشود. این هیدروپروکسید های اسید چرب، توسط سنتز آلن اکسید و آلن اکسید سیکلاز به اسید اکسوفیتودینوییک 12 (OPDA) و دینور OPDA (حد واسط های چرخه مسیر) تبدیل میشود. در مرحله بعدی، مشخصه ساختار حلقوی سیکلوپنتان ژاسموناتها توسط OPDA ردوکتاز تاسیس میگردد. تا همین اواخر، اسید ژاسمونیک به عنوان محصول نهایی از مسیر و به عنوان هورمون فعال زیستی بررسی شده است. این مسئله کاملا واضح است، با این حال، فعالیت بیولوژیکی برای تغییر بین متابولیسم های متفاوت اسید ژاسمونیک گسترش میابد و بخوبی فرایند بیوسنتز ترکیب میشود. همچنین روشن است که اسیدهای چرب اکسیژن دار برای انواع گسترده ای از ترکیبات فعال زیستی از جمله، ژاسمونات ها، افزایش میابند اما فقط محدود به این نیست.بررسی های اخیر در ساختار، عملکرد و تنظیم آنزیم های دخیل در بیوسنتز ژاسمونات، کمک به توضیح چگونگی تولید این تنوع می کند در حالی که ویژگی حفظ میشود.
کلیدواژه: سیکلاز اکسید الن، سنتز اکسید الن، ساختار بلور، CYP74، بیوسنتز جاسمونات، اکسی لیپین، آنزیم کاهنده اکسوفیتودنوات، اختصاصی بودن زیرلایه
کاظمی بازدید : 1116 جمعه 1395/06/05 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: مسیرهای علامت دهی هورمون در گیاهان؛ نقش اسید ژاسمونیک در سیگنال دهی سلول گیاهی

عنوان انگليسي مقاله: Hormone Signaling Pathways in Plants: The Role of Jasmonic Acid in Plant Cell Signaling

رشته:   

مشخصات فايل ترجمه:  10 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
رشد و متابولیسم  گیاه تحت تاثیر انواع محرک های زنده و غیر زنده ای قرار میگیرند که شامل حمله میکروارگانیسم ها و حشرات به خوبی تنش های نوری و محیطی هستند. چنین واکنش های  گیاهی متنوع، نیاز به یک سیستم ارتباطی دارند که از گروهی از پیام رسان های شیمیایی به نام هورمون استفاده میکنند. هورمون ها رشد و توسعه گیاه را از نظر کیفی ارتقا، مهار، و یا تغییر میدهند. این فرایند پیچیده، نیاز به سیگنال عبوری دارد که یک مسیر خاص اطلاعاتی را در سلول تعریف میکند که یک سیگنال داخلی و یا خارجی را به یک واکنش سلولی خاص ترجمه میکنند. خصوصیات جهش در مسیر واکنش هورمون نه تنها یک فرصت عالی برای درک عمل هورمون در توسعه و فیزیولوژی گیاهی فراهم می کند، بلکه همچنین کمک به تشریح ژنتیک مولکولی هورمون مسیرهای سیگنالینگ و پوشش ژن های مربوطه می کند. این مقاله سیگنالینگ هورمون گیاهی و جهش های درگیر در مسیرهای سیگنالینگ را به طور کلی، معرفی  کرده و پیشرفت های اخیر در ژنتیک مولکولی سیگنالینگ اسید ژاسمونیک بررسی می کند.
کلیدواژه: هورمون های گیاهی، سیگنال دهی ژاسمونیک، فراخوانی، گیرنده هورمون، جهش های هورمون
کاظمی بازدید : 1194 جمعه 1395/06/05 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: آغازگرهای تازه توسعه یافته برای تشخیص مایکوباکتریوم اویوم زیرگونه های پاراتوبرکلوزیس

عنوان انگليسي مقاله: Newly developed primers for the detection of Mycobacterium avium subspecies paratuberculosis

رشته: زیست شناسی  

مشخصات فايل ترجمه:  9 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
نشریات جدید، وجود توالی IS900  را در مایکو مایکوباکتریوم مختلف از مایکوباکتریوم  اویوم زیرگونه های پاراتوبرکلوزیس گزارش دادند  .آغازگرهای مورد استفاده برای تشخیص   mapIS900 ، این توالی را تقویت کرده اند که باعث نتایج مثبت کاذب شد . در این مطالعه ، دو روش جدید PCR را برای تشخیص map توسعه دادیم.  روش اول بر اساسIS900  توالی با استفاده از آغازگرهای مختلفی که قبلا گزارش شده بود و  روش دوم بر اساس  f57 توالی استوار است. ویژگی این آزمون ها با تجزیه و تحلیل 190 نمونه مایکوباکتریال مورد (74 map و 116 نمونه غیر map ) بررسی قرار گرفت.  تمام map ها سویه های مثبت بودند و همه گونه های غیر map  منفی بودند . رقت های باکتری map برای ارزیابی حساسیت روشها مورد استفاده قرار گرفت . ما به حساسیت 1 CFU در هر PCR برای هر دو روش دست یافتیم. علاوه بر این، یک برنامه شبیه ساز کامپیوتر  PCR  به منظور  بررسی ویژگی  IS900 آغازگر جدید مورد استفاده قرار گرفت . ترکیبی ازدو روش PCR برای شناسایی map موثر واقع شده  اما اعتبار طیف وسیعی از نمونه های بالینی هنوز باید بررسی شود .
کلیدواژه: پاراتوبرکلوزیس، PCR، IS900;، مایکوباکتریوم  اویوم، f57
مقدمه:
بیماری پاراتوبرکلوزیسیا Johne یک بیماری مزمن و علاج ناپذیر از حیوانات اهلی و وحشی (به خصوص نشخوارکنندگان ) است که از عفونت مایکوباکتریوم avium زیرگونه پاراتوبرکلوزیس( map ) ناشی میشود . لاغری ، کاهش تولید شیر ، ادما ، کم خونی ، ناباروری و در نهایت مرگ ، علائم غالب در مرحله آخر این بیماری است .
کاظمی بازدید : 1206 جمعه 1395/06/05 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: اپرونها (دسته ای از ژنهای تنظیم شده با عملکردهای مرتبط)

عنوان انگليسي مقاله: Operons

رشته: زیست شناسی  

مشخصات فايل ترجمه:  29 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
اپرونها (دسته ای از ژنهای تنظیم شده با عملکردهای مرتبط) ویژگی های مشترکی از ژنوم های باکتریایی هستند. اخیرا دسته عملکرد ژنها در یوکاریوتهای مخمرها تا قارچ های رشته ای و گیاهان و جانوران گزارش شده است. دسته های ژنی میتوانند شامل ژنهای پارالوگوس  باشد که به احتمال زیادی توسط تکثیر ژنی ،افزایش میابد. با این حال ،نمونه های زیادی از خوشه های ژنی یوکاریوتی وجود دارد که  شامل ژنهای غیر همولوگ ولی از نظر عملکردی مرتبط  هستند که ارگانهای ژنی با ویژگی عملکردی مشابه اپرون ارائه می کند که شامل خوشه های ژنی برای  استفاده ازتابع مختلف نیتروژن و کربن در مخمرها برای تولید آنتیبیوتیک ، سموم و عوامل بیماری زا در قارچ های رشته ای ، برای تولید ترکیبات محافظتی در گیاهان و برای ایمنی ذاتی و تطبیقی  در حیوانات (منابع عمده سازگاری بافتی) میباشد.هدف این مقاله  ، بررسی ویژگی خوشه های  ژنی در یوکاریوتها و پروکاریوتها و اهمیت خوشه ها برای عملکرد موثر می باشد.
کلیدواژه: متابولیسم، محصولاتی طبیعی، انتی بیوتیک، بیماری زا، دفاع، کروماتین، رشد، مصونیت ذاتی و تطبیقی
مقدمه:
اپرونها (دسته هایی از ژنهای تنظیم شده با عملکرد مرتبط) ویژگی شناخته شده ی  ژنوم های پروکاریوتی است.بطور کلی ،ژنوم های باکتریایی و آرکیال ،شامل تعداد کم و مشخصی از اپرونهای محفوظ و تعداد بیشتری از اپرانهای نادر است.،خوشه ا ی شدن  ژنهای کار،در یوکاریوتها نیز ازمخمرها تا قارچ های رشته ای و پستانداران و نماتودها و گیاهان اتفاق میافتد.اعضای این خوشه های ژنی یوکاریوتی ،کمک به داشتن عملکرد مشترک اما نه در به اشتراک گذاری توالی شباهت، میکند. بنابراین این خوشه ها،ارگانهای ژنی تابعی را با ویژگی های مشابه اپرونها ارائه میدهد .اگرچه  ژنها بطور معمول به عنوان یک mRNA ی تک در پروکاریوتها رونویسی نمیشوند.این مقاله ،جنبه های ارگان ژنی در پروکاریوتها و یوکاریوتهایی را بررسی میکند که  برای درک اهمیت استقرار و حفاظت و نگهداری و انتشار خوشه های ژنی تابع و نیروهای تکاملی مرتبط است که ساختمان ژنوم را شکل میدهند.
کاظمی بازدید : 834 جمعه 1395/06/05 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: بافت و طرح  ارگان از چاپگر زیستی به خط ساخت زیستی ارگان

عنوان انگليسي مقاله: Organ printing: from bioprinter to organ biofabrication line

رشته:  زیست شناسی 

مشخصات فايل ترجمه:  6 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
چاپ ارگان، یا لایه به لایه ساخت زیستی رباتیک افزودنی از بافت سه بعدی عملکردی و سازه های بافت با استفاده از بافت بلوک های کروی ساختمان ، یک فنآوری به سرعت در حال در حال ظهور است که وعده برای تبدیل مهندسی بافت به صنعت پزشکی زیستی تجاری را داده است. بسیار آشکار است که صنایع مشابهی که بخوبی انجام شده به اجرای سیستم های رباتیک خودکار در مسیر ترجمه تجاری و موفقیت اقتصادی میپردازند . با این حال استفاده از چاپ گر های زیستی رباتیک به تنهایی برای توسعه مقیاس ساخت بزرگ صنعتی ارگ زیستی کافی نیست. طراحی و توسعه خط ارگان زیستی ساخت کاملا یکپارچه برای ترجمه تجاری فن آوری چاپ ارگان ضروری است. این مقاله به پیشرفت ها و چالش های اخیر در توسعه اجزای ضروری یک خط ارگان زیستی ساخت می پردازد .
مقدمه:
از آنجا که آغاز کار مفهوم چاپ بافت با استفاده از چاپگر های زیستی روباتیک برای لایه به لایه افزودنی ساخت زیستی بافت های عملکردی 3D و سازه های بافت با استفاده از بافت های کروی خودآرا دستخوش توسعه تدریجی است  و به عنوان جایگزینی معقول از پایین به بالا ی جامد به روش کلاسیک بالا به پایین و یا جامد مبتنی بر داربست در مهندسی بافت شناخته میشود .
کاظمی بازدید : 890 جمعه 1395/06/05 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله: کروماتوفورهای بیومیمتیک برای استتار و سطوح فعال نرم

عنوان انگليسي مقاله:  Biomimetic chromatophores for camouflage and soft active surfaces

رشته: زیست شناسی

مشخصات فايل ترجمه:  19 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
کراماتوفورها سلول‌های حاوی رنگ‌دانه در پوست حیواناتی مانند ماهی و سرپایان  هستند که دارای ویژگی‌های کروموموفیک (تغییر رنگ) و گونیوکرومیکِ کنترل‌پذیر (تغییر رنگین‌کمانی) می‌باشند. این حیوانات جهت استتار، مشخصات نوری پوست خود را کنترل می‌کنند و یا از آن برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند. توانایی تکرار این ویژگی‌ها در ساختارهای پوست مصنوعیِ نرم، امکانات تازه‌ای را برای استتار فعال، تنظیم حرارتی و فوتوولتائیک‌های فعال می‌گشاید. این مقاله، طراحی و پیاده‌سازی کروماتوفورهای مصنوعی نرم و سازگار که مبتنی بر کروماتوفورهای پوستی در ماهی‌ها و سرپایان هستند را معرفی‌ می‌کند. ما کروماتوفورهای مصنوعی‌ را نشان می‌دهیم که توسط عضلات مصنوعی پلیمری الکترواکتیو تحریک شده و از ماهیچه‌های با واکنش سریع موجود در کروماتوفورهای طبیعی تقلید می‌کنند. نشان داده می‌شود که چگونه می‌توان به کرومومورفیزم الهام گرفته از زیست، توسط انبساط سطحی ساختارهای کشپار دی الکتریکی و نیز با جابجاشدگی ایستایی مایع رنگدانه‌ای به داخل ملانوفور غشائی (پوستی) دست یافت.   
مقدمه:
کرومومورفیزم کنترل‌شدۀ پوست ویژگی‌ای است که توسط چندین ارگانیسم برای استتار فعال و همانطور که توسط Messenger (2001) بحث شده است، برای ارتباطات به کار گرفته می‌شود. برای مثال اختاپوس از فعل و انفعالات ماهیچه‌ای- عصبی ضربات مغز با سلول‌های پوستی کروموموفیک برای تولید الگوهای بصری بسیار پیچیده استفاده می‌کند، که این الگوها به منظور انفعالات اجتماعی‌شان با بدن آنها همگام هستند. سرپایانی مثل سپیداچ (ده پا)، Sepia officinalis، نشان داده شده در شکل 1 نیز وابسته هستند به میزان کارائی ظهور کروموموفیک آنها جهت سردرگم یا گمراه کردن توجه بصری شکارچیان طبیعی. انواع مختلفی از کروماتوفورهای زیست‌شناختی (بیولوژیکی) موجود است.
کاظمی بازدید : 1460 دوشنبه 1395/04/07 نظرات (0)

عنوان  فارسي مقاله:  دستورالعمل های بهداشتی در ارتباط با مصرف ماهیان و آبزیان دریاچه ای و رودخانه ها

عنوان انگليسي مقاله:  Health Advisory for Fish and Shellfish from Clear Lake, Cache Creek, and Bear Creek

رشته:    زیست شناسی - شیلات

مشخصات فايل ترجمه:  4 صفحه word

ترجمه چکيده مقاله:
چرا OEHHA (سازمان بهداشت محیط زیست) دستورالعمل های بهداشتی جدیدی را در ارتباط با ماهیان دریاچه ای و جویبارها ارائه می دهد ؟
دستورالعمل های مربوط به مصرف ماهی در سال 1987 در ارتباط با دریاچه ها مطرح شد. از آن زمان به بعد، نمونه های بسیار زیادی از ماهیان به عنوان بخشی از این مطالعات در ارتباط با آلودگی های جیوه ای آن در دریاچه ها و نهرها جمع آوری شد. سازمان بهداشت محیط زیست (OEHHA) از اطلاعات مربوط به این بررسی ها استفاده کرد تا دستورالعمل های مربوط به این دریاچه ها و توسعه دستورالعملهای مصرف که به بازتاب دادن اطلاعات علمی حال حاضر بر روی جیوه می پردازد، را به روز کند. همچنین ماهیان از نظر داشتن جیوه در این نهرها مورد بررسی قرار گرفتند. این سازمان از نتایج مربوطه استفاده کرد تا دستورالعملهایی را در ارتباط با ماهیگیری تفریحی افراد از این مجموعه دریاچه ها ارائه دهد.
مجموعه ای از این دستورالعمل ها در ارتباط با زنان باردار و افراد 17 سال به پایین که نسبت به متیل جیوه دارای حساسیت بیشتری می باشند ( بیشترین میزان جیوه ای که در ماهیان وجود دارد) کاربرد دارد. مجموعه دوم آن زنانی که در دوران بعد از بارداری و مردان نیز کاربرد دارد.
از آن جایی که متیل جیوه، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد، زنان باردار و کودکان زیر 17 سال برای خوردن این ماهیان می بایت نکات ایمنی را رعایت کنند.
چرا جیوه در ماهیان این مناطق یافت شد ؟
آلودگی جیوه در ماهیان یک مشکل جهانی می باشد. تشعشع توسط آتشفشان ها و نیروگاه های سوختی باعث انتشار جیوه در هوا می شوند که قبل از قرار گرفتن در درون اقیانوس ها، دریاچه ها و مخازن آب، می تواند در سرتاسر جهان پخش شود.
کاظمی بازدید : 926 چهارشنبه 1394/12/19 نظرات (0)
مشخصات فايل:
  • عنوان انگليسي مقاله: Developing a core collection of olive (Olea europaea L.) based on molecular markers (DArTs, SSRs, SNPs) and agronomic traits
  • عنوان فارسي مقاله: توسعه مجموعه ای از هسته زیتون براساس نشانگر های مولکولی (DArT,SSR,SNP) و ویژگی های برزشناختی
  • مشخصات فايل مقاله: 14 صفحه pdf
  • مشخصات فايل ترجمه: 20 صفحه word
  •  سال انتشار مقاله: 2012
  • ترجمه چکيده مقاله:
    نشانگرهای مولکولی(DArT,SSR,SNP) و ویژگی های برزشناختی در بزرگترین مجموعه جرم پلاسم زیتون دنیا (انجمن  پژوهش و آموزش کشاورزی و شیلات، مرکز آلامدا دل آبیسپو، کوردوبا در اسپانیا) مورد استفاده قرار گرفته است تا الگوهای تنوع ژنتیکی و ساختار اصلی ژنتیکی را بین 361 شماره دسترسی زیتون بررسی کند.  بعلاوه، داده های نشانگر برای ساخت گروهی از مجموعه های هسته با دو الگوریتم متفاوت (MSTRAT و پاورکور) برپایه استراتژی بیشینه سازی استفاده شدند. نتایج ما تصدیق می کنند که مجموعه جرم پلاسم، منبعی سودمند از مواد گوناگون ژنتیکی است. هم چنین دریافتیم که خاستگاه جغرافیایی، عاملی مهم است که در زیتون تنوع ژنتیکی می سازد. زیرگروه های 18، 27، 36، 45و68 زیتون که به ترتیب %5، %7.5، %10، %12.5 و %19را از کل مجموعه جرم پلاسم نشان می دادند، براساس اطلاعات حاصل از همه گروه داده ها به همراه  هر نوع نشانگر منفردا در نظر گرفته شده انتخاب شدند.  طبق نتایج ما، مجموعه های هسته که بین %10 و %19 از کل اندازه مجموعه را نشان می دهند می توانند مناسب ترین مجموعه ها در حفظ قسمت عمده تنوع ژنتیکی یافت شده در این مجموعه در نظر گرفته شوند.  به سبب کارایی بالای آن در جذب همه وضعیت های الل/ویژگی های یافت شده درکل مجموعه، اندازه هسته دسترسی های شماره 68 می تواند حائز اهمیت خاصی برای کاربردهای حفظ ژنتیکی در زیتون باشد.  میانگین بالای فاصله ژنتیکی و تنوع و نمایندگی تقریبا برابر دسترسی ها از مناطق جغرافیایی متفاوت بیان می کنند که اندازه هسته از دسترسی های 36 می تواند مجموعه کارآمد برای پرورش دهندگان زیتون باشد.
    کلیدواژه ها: جرم پلاسم زیتون، تنوع ژنتیکی، گروه های هسته، نشانگرهای مولکولی،پرورش زیتون
    مقدمه:
    در بیشتر کشت ها ، تاکید زیادی بر گردآوری و حفظ منابع ژنتیکی  شده است که منجر به استقرار بانک های جرم پلاسم آفسایت در سرتاسر جهان شده است. اهداف بنیادین یک بانک جرم پلاسم  حصول، حفظ، اثبات ، ارزیابی و ایجاد تنوع ژنتیکی گیاه نماینده قابل حصول از کشت مورد نظر است. اگرچه ، علی رغم توسعه قابل ملاحظه به دست آمده در دهه های اخیر جهت جلوگیری از زوال  ژنتیکی بسیاری از گونه های کشت، هنوز فاصله زیادی بین تنوع جرم پلاسم در دسترس گردآوری شده و استفاده موثر آن وجود دارد ( ون هینتوم و همکاران 2000)
    کاظمی بازدید : 1178 چهارشنبه 1394/12/19 نظرات (0)
    مشخصات فايل:
  • عنوان انگليسي مقاله: Development of DArT markers in olive (Olea europaea L.) and usefulness in variability studies and genome mapping
  • عنوان فارسي مقاله: توسعه نشانه هایDART در زیتون و تاثیر آن در مطالعات متنوع و مسیر دهی ژنتیکی
  • مشخصات فايل مقاله: 11 صفحه pdf
  • مشخصات فايل ترجمه: 10 صفحه word
  •  سال انتشار مقاله: 2012
  • ترجمه چکيده مقاله:
    این مقاله تکنولوژی تنوع آرایه ای را در بررسی زیتون نوع olea europaea را مورد بررسی قرار می دهد.دو گونه ژنتیکی pstl/taql و ترکیبات آنها بررسی شده و تفاوت های ژنتیکی در بانک پلاسمای ژنی نگه داری می شود  world olive germplasm bank (wogb) این تحقیقات بر پایه DNA و89 گونه متفاوت زیتون است .روش دوم تحقیق بر اساس DNA  والدین گیاه است .picual وarbequina به ترتیب ژن های گیاه مادری و پدری هستند که از طریق جدا کردن نشانه های ژنتیکی تفاوت های آنها قابل رسم می باشند .این نقشه یک بستر کاری برای دنبال کردن توالی نژادی زیتون و اجرای پروژه oleagen خواهد شد .این پروژه دارای نتیج  قابل استناد و هزینه کمی خواهد بود و مورد توجه محقققان است .
    مقدمه:
    درخت زیتون یا همان Olea europaea یکی از قدیمی ترین درختان حوزه مدیترانه است که اهمیت اقتصادی بالایی دارد.این گیاه در حدود 1200 مشخصه بارز دارد که مهمترین آنها اینست که تفاوت ژنی این گیاه و خواص منحصر به فرد هر گونه ،بسیار گوناگون است .این تفاوت ها از روش های ملکولی از جمله rapds شناسایی می شوند و یا روش هایی مانند AFLP,SCAR,ISSR,SNP ،علی رقم تمامی تحقیقات انجام شده هنوز هم کمبود اطلاعاتی در بسیاری جنبه های مربوطه وجود دارد به طور مثال کنترل ژنتیکی خاص برای به وجود آوردن ژن های مورد نظر در گیاه و همچنین هنوز QTL موجود در گیاه ناشناخته مانده است.
    اصلی ترین محدودیت در مسیر تحقیقات مربوط به QTL زمان مورد نیاز جهت رشد و بالغ شدن گیاه تا میوه دادن و به ثمر رسیدن محصول است .اگر روش های جدید این عدم تعادل را بهبود و فرایند حاصل شدن میوه رسیده را سرعت بخشند احتمال برطرف شدن کمبود اطلاعات هست.یکی از روش های سرعت بخش Chiquitita نام دارد.اگرچه فعالیت های متوالی پروژه oleagen و همچنین مطالعات ژنتیکی مربوط به QTL و روش LD هم نقش عمده در تولید اطلاعات معتبر و کم هزینه ،دارند.
    کاظمی بازدید : 977 شنبه 1394/12/15 نظرات (0)
    مشخصات فايل:
  • عنوان انگليسي مقاله: Biological nitrogen fixation in trees in agro-ecosystems
  • عنوان فارسي مقاله:  تثبیت نیتروژن بیولوژیکی در درختان و اکوسیستم های کشاورزی
  • مشخصات فايل مقاله: 20 صفحه pdf
  • مشخصات فايل ترجمه: 26 صفحه word
  •  سال انتشار مقاله: 1992
  • ترجمه چکيده مقاله:
    یکپارچه سازی درختان، به ویژه درختان  برای تثبیت نیتروژن (NFTs)، در جنگل زراعی و سیلویو - سیستم های دامداری  می تواند کمک بزرگی در جهت کشاورزی پایدار توسط بازسازی و حفظ حاصلخیزی خاک، و در مبارزه با فرسایش و بیابان زایی و همچنین ارائه سوخت  باشد . مزیت خاص NFT تثبیت نیتروژن بیولوژیکی (BNF)، توانایی خاص آنها  برای ایجاد نیتروژن در خاک  و نیتروژن ثابت (و ماده آلی اضافی) می باشد که موفقیت آمیز می باشذ . اهمیت NFT این پرسش را به دنبال دارد  که چگونه ما می توانیم به حداکثر رساندن و یا بهینه سازی اثرات BNF  را مدیریت کنیم  و انتقال نیتروژن به گیاهان مربوط به این موفقیت  می باشد . برای اینکه قادر به دستیابی به این اهداف باشیم ،  ارائه روش مناسب  برای اندازه گیری BNF در درختان ضروری است. روش تفاوت ازت کل (TND) ساده ترین روش می باشد ، اما این روش برای نیتروژن بالای خاک مناسب می باشد . استفاده از روش استیلن کاهش (ARA) یافته ، اگر چه حساس و ساده است، بسیاری از محدودیت های فنی ویژه برای NFT و برآورد BNF به طور کلی بسیار کم است، در مقایسه با روش های دیگر ،  برای NFT، تکنیک های نیتروژن هنوز در حال توسعه می باشد ، اما در حال حاضر با توجه به برخی از نتایج امیدوار کننده خواهد بود (به عنوان مثال، اندازه گیری تنوع ژنتیکی زیادی در BNF و NFT مختلف انجام  شده است). عوامل گوناگون BNF  را در درختان تحت تاثیر قرار می دهند . آنها شامل سن درختان، جزء میکروبی، رطوبت خاک، دما، شوری، pH محلول، سطح N خاک و کمبود مواد مغذی گیاهی می باشند .  برخی از عوامل، به عنوان مثال درجه حرارت، بر همزیستی بیشتر از رشد گیاه، و اختلاف در اثر این عوامل در BNF در ژنوتیپ های مختلف NFT  تاکید دارند . این عوامل و نیازهای تحقیقاتی برای بهبود BNF در درختان مورد بحث می باشد
    درباره ما
    Profile Pic
    تکنو مکانیک :: وبسایتی در زمینه ارائه و دانلود کتابها ، جزوه ها ،گزارش کار آزمایشگاه ، پروژه ها ، مقالات isi با ترجمه فارسی و تکنولوژیهای جدید در زمینه رشته های فنی و مهندسی به ویژه مکانیک می باشد.
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • دانلود رایگان مقالات ISI + خرید ترجمه فارسی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 741
  • کل نظرات : 74
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 313
  • آی پی امروز : 156
  • آی پی دیروز : 96
  • بازدید امروز : 220
  • باردید دیروز : 181
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 1,393
  • بازدید ماه : 876
  • بازدید سال : 52,516
  • بازدید کلی : 4,954,377